Postel vždy po ruce, Evropa procestovaná za dva měsíce, ale i nekonečné hodiny za volantem. Než si pořídíte dodávku nebo karavan, vyzkoušejte, jestli jste na takový typ cestování připraveni. Karel, který svépomocí přestavěl dodávku, radí, jak na přestavbu – jaké splnit podmínky pro technickou i kolik to stojí času a peněz.
Co je lepší: karavan nebo dodávka?
Výhodou karavanu je komfort. Představuje miniaturu vašeho domova, najdete v něm postel, kuchyň, gauč, chemický záchod a běžně i malou koupelnu. Vyplatí se pro všechny, kteří si potrpí na pohodlí – oblíbený je mezi rodiči s dětmi, ale i seniory, kteří si chtějí užít důchod na cestách.
Starší karavanový přívěs seženete i za 200 tisíc korun. Musíte mít ale k dispozici auto, které jej v pohodě utáhne. Nový karavan vás vyjde klidně okolo jednoho milionu. Pokud si pořídíte obytný vůz v dobré kondici, nejspíš milionovou částku překročíte.
Pokud nemáte příliš velké nároky nebo chcete trochu ušetřit, popřemýšlejte nad dodávkou. Podle Karla, který ji sám přestavěl v útulné obytné vozidlo a už řadu zemí procestoval, má řadu výhod:
„Dodávka je méně nápadná než karavan, snadněji se s ní parkuje a rychleji jezdí. Člověk zastaví téměř kdekoliv, aniž by příliš poutal pozornost. Cestování s dodávkou je oproti karavanu i celkově levnější. Počáteční investice je nižší a přestavba svépomocí také moc nestojí. Za karavan se na cestách platí větší poplatky, při parkování, v kempech nebo na trajektu.“
Karavanový přívěs zaparkujete v kempu, s dodávkou ale snadno přespíte i na kraji lesa.
Než začnete s přestavbou dodávky
Před koupí karavanu nebo dodávky k přestavbě si styl cestování vyzkoušejte. Možná zjistíte, že vás podobné výlety lákají jen jednou za rok. V takovém případě se investice nevyplatí a vystačíte si s půjčovnou.
Pokud se rozhodnete pro přestavbu dodávky, pořádně promyslete, k čemu ji chcete:
- Plánujete s dodávkou vyrazit párkrát do měsíce?
- Chcete v autě část roku bydlet?
- Kolik vás bude cestovat? Vy, partner, děti, kočka?
Pokud auto využijete nárazově, nejspíš přežijete i občasné nepohodlí – nemusíte se pouštět do plné přestavby a postačí vám i menší dodávka.
Chcete-li v dodávce aspoň část roku bydlet, přestavte auto na prostorný obytňák – na všechny své věci, na dostatečně dlouhou postel i možnost se v dodávce postavit.
Při pořízení dodávky zvažte i její stáří a technický stav.
S přestavěnou dodávkou můžete vyrazit do hor i v zimě, s karavanovým přívěsem to tak jednoduché nebude.
Vybavení dodávky: postel, lednice i solární panel
Rozsah přestavby dodávky zvolte podle jejího účelu. „Pokud chcete v autě bydlet, pusťte se do pořádné přestavby a pořiďte i sofistikovanější vybavení jako lednici, solární systém k výrobě elektřiny a chemický záchod. Na občasné cesty se bez takového vybavení ale obejdete,“ upřesňuje Karel.
Jeho motivací k pořízení vozidla bylo cestování. S dodávkou chce Karel projet celou Skandinávii, kde je to autem pohodlnější i výhodnější. Člověk zajede, kam potřebuje, odpadnou mu náklady za ubytování a ve velkém i za jídlo. „Dodávku jsem si přestavěl na cesty. Nežiju v ní pořád, ale jen přechodně, pár měsíců v roce. Pracuju občas na dálku, takže v ní mám vybavení, které mi to umožňuje.“
Znáte mobilheim? Domek na kolech, který pořídíte i za 1,5 milionu >>
Co splnit, aby dodávka prošla technickou na STK
Pokud se pustíte do plné přestavby a chcete proměnit dodávku v obývací pokoj i s dřevem obloženými stěnami, musíte splnit pár podmínek. Jinak auto nepřepíšete na obytné vozidlo a neprojde technickou kontrolou. Ta je pro starší vozidla povinná každé dva roky.
Podmínkou je v obytném voze mít:
- postel,
- stůl a prostor k sezení,
- prostor pro vaření,
- úložné prostory (např. šuplíky),
Pokud plánujete převážet větší zásoby plynu (nad 5 kg), je třeba mít i revizi plynu a plynovou bombu v autě vhodně umístěnou – tedy u otvoru, kterým plyn případně unikne ven.
Na kolik (peněz a času) vyjde přestavba
Pořízení a plná přestavba dodávky svépomocí vyšla Karla v roce 2021 na přibližně 300 tis. korun.
„Za polovinu jsem dodávku pořídil a za zbytek peněz ji přestavěl. Největší výdaj byla elektřina – celý elektrický systém včetně baterií, solárního systému i práce elektrikáře vyjde běžně v rozmezí od 30 do 80 tisíc. Nákladné bylo nářadí, skoro všechno jsem pořizoval prvně a také materiál, třeba dřevo na výrobu nábytku a obložení.“
Když si ale člověk udělá 90 % věcí sám, výrazně ušetří. Počítejte však s tím, že nebudete mít hotovo za víkend. Přestavba dodávky zabere okolo jednoho či dvou měsíců každodenní práce. Pokud máte k dispozici jen víkendy, projekt se výrazně protáhne.
Do jaké míry dodávku přestavíte, je na vás, musíte ale splnit požadavky pro STK.
Karel si myslí, že přestavbu zvládne i člověk, který nic podobného nikdy nedělal. Ze začátku je vhodné ji s někým prokonzultovat, s někým, kdo už podobnou přestavbu dělal nebo třeba s truhlářem.
„Přestavbu jsem dělal chvílemi metodou pokus omyl. Tématu se věnuje spousta českých i zahraničních webů a na všechno jsem našel návod na YouTube. Člověk se toho dost naučí o práci se dřevem nebo fungování auta. Čas věnovaný přestavbě může zároveň brát i jako investici do sebe, kterou využije dál. Třeba při rekonstrukci vlastního bydlení.“
Nenaučil vás táta pracovat v dílně? Čtěte, jak se stát kutilem i pomocí internetu >>
Pomůže vám finanční plán
Karel radí, ať si uděláte pro přestavbu i provoz dodávky jednoduchý finanční plán.
„Rozdělte peníze do několika hromádek. Na opravy vozidla (plánované i nečekané), samotnou přestavbu a papírování jako přepis vozidla, STK, revize plynu či elektřiny. Odhadněte výdaje a pak je navyšte o 20 %, obvykle totiž narostou,“ vysvětluje.
Pokud nemáte na pořízení karavanu nebo dodávky našetřenou celou částku, zkuste tzv. americkou hypotéku. Peníze dostanete v hotovosti a je na vás, na co je použijete.
Úrokovou sazbu zafixujeme na 15 let a půjčíme vám až 70 % z hodnoty nemovitosti, kterou za americkou hypotéku ručíte.